خمیر دندان چیست ؟

خمیر دندان فرآورده ای است که برای تمیز کردن سطوح دندان از باقیمانده های مواد غذایی و سایر مواد چسبنده به آنها، بزاق و سفید کردن مینای دندان، کاستن بوی بد دهان، حفظ لثه ها و دندانها همچنین  ایجاد تنفس تازه در دهان به کار می رود.

خمیر دندانی خوب است که دارای قدرت پاک کنندگی مناسب بوده و هیچ گونه آسیبی برای مینای دندان، لثه، لایه های مخاطی دهان ایجاد نکرده و با پوست و مخاط دهان سازگار باشد.همچنین دارای بافت نرم و یکنواخت بوده در اثر فشار معمولی و در دمای اتاق به راحتی از تیوپ خارج شده و بر روی مسواک پخش شود. و فراموش نشود که در مدت زمان مصرف از لحاظ فیزیکی، شیمیایی پایدار بوده و تغییری در شکل ظاهری آن پدیدار نگردد.

اکثر خمیر دندان  ها دارای مواد پاک کننده و خوش بو کننده دهان می باشند همچنین خمیر دندانها اکثرا دارای ترکیبات فلوراید می باشند که مقاومت دندان را در برابر پوسیدگی تا ۳۰% افزایش می دهند.استفاده از نمک خشک جوش شیرین و سایر پودر ها برای مسواک زدن صحیح نمی باشد و باعث آسیب به لثه و ساییدگی مینا می گردد.استفاده از آب نمک رقیق (یک قاشق چاقی خوری در یک لیوان آب جوشیده سرد شده ) بعد از مسواک زدن بسیار مفید می باشد ولی نمی تواند جایگزین مسواک و خمیر دندان شود

 در استفاده از خمیر دندان زیاده روی نکنید

استفاده از مقدار کمی از خمیر دندان بر روی مسواک کافی است و استفاده از حجم زیاد آن ضرورتی ندارد چون در تمیز کردن دندانها نقش اصلی بر عهده خود مسواک می باشد.استفاده از خمیر دندان زیاد باعث زیاد شدن کف در دهان شده و در نتیجه فرد قبل از اینکه دندانها را کاملا با مسواک تمیز کند مجبور به شستن دهان می شود .

خمیر دندان مانع پوسیدگی دندان نمی شود

محققان دانشگاه «برن» سوئیس بر این باورند که تنها با استفاده از خمیردندان نمی‌توان مانع از پوسیدگی دندان‌ها شد  برای رعایت بهداشت دهان و دندان‌ها باید رژیم‌غذایی مناسبی را در پیش بگیرید. آنها انواعی از خمیردندان‌های ضدپوسیدگی، خمیردندان‌های بی‌حس کننده و یک نوع خمیردندان تحت کنترل را مورد بررسی قرار دادند.

محققان در این آزمایش، تأثیر یک بار مسواک زدن در روز و قرار گرفتن مینای دندان در معرض محلولی اسیدی را به مدت 5 روز مداوم مورد مطالعه قرار دادند. آنها از دندان‌های آسیای کوچک انسانی اهدا شده برای تحقیقات علمی، بزاق مصنوعی و دستگاه خودکار مسواک‌زن استفاده کردند.

پژوهشگران برای محاسبه از بین رفتن مینای دندان به دنبال مسواک زدن با خمیردندان از تست میکروهاردنس استفاده و میزان PH، قلع، کلسیم، فسفات و فلوراید را در خمیر دندان‌ها بررسی کردند. آنها ذرات ساینده‌ موجود در خمیردندان‌ها و اندازه آنها را اندازه‌گیری کردند که در ترکیب با بزاق مصنوعی به سطح دندان گسترده می‌شود.

تحقیقات نشان می‌دهد با وجود این که خمیردندان مقادیر مختلفی از ساییدگی سطحی مینای دندان را ایجاد می‌کند، نمی‌تواند سدی در مقابل پوسیدگی و ساییدگی مینای دندان باشد. سطح مینا فاکتور اصلی در پوسیدگی و حساسیت بیش از حد دندان به شمار می‌رود. در واقع، اگرچه خمیردندان کارآیی خود را دارد، اما بیشتر به عنوان یک مکمل مورد استفاده قرار می‌گیرد تا یک روش درمانی. محققان معتقدند که خمیردندان باید توسط دندان‌پزشک تجویز شود، به طور مناسب مورد استفاده قرار گیرد و در کنار آن، از یک رژیم غذایی اصولی تبعیت کرد . چرا که پوسیدگی دندان‌ها با مسواک کردن و رژیم‌غذایی  سالم در ارتباط تنگاتنگ است.

– میزان خمیردندانی که در هربار مسواک زدن استفاده می شود نیز مهم است. برخلاف تبلیغاتی که به صورت روزمره دیده می شود نباید تمام طول برس مسواک را پر از خمیردندان کرد. زیرا میزان زیاد خمیردندان باعث میشود که کف زیادی در دهان ایجاد شود که زمان مسواک زدن را کاهش میدهد. زیرا فرد از حضور کف زیاد در دهان خود آزرده میشود و سریع دهان خود را خالی میکند. همچنین حضور کف زیاد در دهان باعث میشود که قسمت های زیادی از دندانها با کف پوشیده شوند و فرد فراموش کند که آن سطوح را با مسواک تمیز کند. بهتر است میزان خمیردندان به اندازه یک نخود  باشد.

خمیر دندانها معمولا حاوی:

1- مواد ساینده

2- فلوراید

3- مواد آنتی باکتریال هستند.

فلوراید جز بهترین موادی است که باعث استحکام ساختار دندان میشود.

میزان مواد ساینده درون خمیردندان های معمولی به اندازه ای است که به مینای دندان آسیب نمی رساند. اما اگر به طور مداوم به جای خمیردندان های روزانه استفاده شوند. میتوانید به مینای دندان آسیب برسانند.

یک باور غلط این است که به جای خمیردندان، نمک روی مسواک ریخته شود!!بلور های نمک میتوانند آسیب زیادی به صورت خراش یا ترک های ریز بر روی مینای دندان ایجاد کنند.

در صورتی که فردی اصرار به استفاده از نمک دارد باید آن را در آب حل کرده و به صورت آب نمک استفاده کند تا آسیبی به مینای دندان وارد نشود.

میزان خمیردندان مورد نیاز برای هر بار مسواک زدن به اندازه دانه ی نخود میباشد.

خمیر دندان ها به سه گروه اصلی تقسیم می‌گردند:

1– خمیردندان های فلوراید دار: این خمیردندان ها میتوانند باعث کاهش میزان و سرعت پوسیده شدن دندانها شوند. طبق مطالعات متعدد مصرف این خمیردندان ها بمدت طولانی و از دوران کودکی تا ۴۴ درصد از میزان پوسیدگی دندان می‌کاهد و در نتیجه کمک بزرگی به پیشگیری از پوسیدگی دندانها می‌نماید. (باید توجه داشت که در این نوع خمیردندان ها معمولاً فرمول آن و یا کلمه فلوراید دار را به زبان کشور سازنده در روی بسته بندی آن می‌نویسند.)

2- خمیردندان های سفید کننده: این گونه خمیردندان ها دارای مواد ساینده و پاک کننده صابونی و قوی هستند که باعث تمیزی و سفیدی و شفافیت دندانها می‌شوند. این خمیردندان ها برای دندانهای سالم و قوی مناسب (با نظر دندانپزشک) هستند اما برای دندانهایی که دارای پوسیدگی های متعدد و مینای ضعیف هستند، نامناسب می‌باشد.

3- خمیردندان های ضد حساسیت: این خمیردندان ها در کم کردن حساسیت دندانها بخصوص حساسیت طوق دندانها مؤثر می‌باشد. مصرف آنها برای اخذ نتیجه مطلوب، باید طولانی باشد و برای تهیه نوع مناسب حتماً باید با دندانپزشک مشورت نمود. ماده مؤثر این خمیردندان ها معمولاً نیترات پتاسیم و یا استرانسیوم و غیره می‌باشد. تاثیر این خمیردندان ها در کاهش حساسیت در طولانی مدت مشخص میشود. باید حداقل روزی دو تا سه مرتبه و هر بار به مدت پنج تا ده دقیقه روی دندانها باقی بماند تا تاثیرگذار باشند.