ایمپلنت دندانی یکی از عمل‌های زیبایی دندان‌پزشکی است که در آن از ریشه‌های مصنوعی دندانی برای حمایت از تاج و جایگزینی دندان استفاده می‌شوند. در واقع ایمپلنت دندان نوعی از پروتز در دندان پزشکی است. افرادی که دندان ندارند، جویدن غذا برایشان فوق العاده دشوار است و این باعث به خطر افتادن سلامت عمومی افراد می‌شود. ایمپلنت جایگزین دندان های اصلی می شود .این ایمپلنت‌ها به حفظ استخوان فک و ویژگی‌های صورت نیز کمک شایانی می‌نمایند.. با مراقبت پس از ایمپلنت‌ دندان در بیمارانی که از روش‌های صحیح پس از عمل استفاده می‌کنند، میزان موفقیت خوبی دارند.

حفظ بهداشت دهان و دندان قبل و بعد از نصب ایمپلنت برای جلوگیری از عوارضی مانند التهاب اطراف ایمپلنت یا پری ایمپلنتیت (peri implantitis) ضروری است. اگر در نظر دارید که از ایمپلنت‌های دندانی استفاده کنید، باید اطمینان حاصل کنید که بهداشت دهان شما تحت کنترل است تا اطمینان حاصل شود که یک کاندید خوب برای ایمپلنت دندان خواهید بود.

قبل از ایمپلنت باید به نکات زیر توجه کنیم:

قبل از انجام درمان ایمپلنت‌ دندان، توسط دندانپزشک خودتان و یا مقالات مربوط به کاشت دندان مواردی که قبل از ایمپلنت باید مد نظر داشته باشید را در نظر بگیرید:
. برخی از دندانپزشکان در صورتی که شما سیگار می‌کشید، شما را از انجام ایمپلنت دندان منع می کنند حتی اگر از سیگار الکترونیکی (برقی) استفاده می‌کنید. این به دلیل افزایش خطر شکست در کاشت ایمپلنت‌ها است.
بعضی از دندانپزشکان نیز کاشت ایمپلنت را انجام می‌دهند، اما به دلیل وجود این خطر، موفقیت ایمپلنت‌ها را تضمین نمی‌کنند. این بدان معنا نیست که افراد سیگاری هرگز نمی‌توانند کاشت ایمپلنت‌های دندانی داشته باشند، اما ممکن است بهتر باشد قبل از کاشت ایمپلنت، سیگار را ترک کنید.
داشتن بیماری لثه نیز یکی از عواملی است که می‌تواند باعث شود استفاده از ایمپلنت برای شما مناسب نباشد. اگر از بیماری لثه رنج می‌برید، باید قرار ملاقات‌های منظمی با یک متخصص بهداشت دهان و دندان داشته باشد تا این بیماری را متوقف کنید.

 

فرایند ایمپلنت دندان

اولین فرآیند شامل آماده سازی فک برای کاشت ایمپلنت است. ایمپلنت‌های دندانی شامل یک تاج و یک پیچ است که از جنس تیتانیوم می‌باشد. ابتدا یک سوراخ اولیه در قسمت‌هایی از فک ایجاد می‌شود تا پیچ‌های تیتانیومی در این سوراخ قرار داده شوند. دندانپزشکان باید دارای تخصص و مهارت بالایی برای انجام این عمل جراحی باشند. فرایند بعدی شامل قرار دادن ایمپلنت دندانی است. پس از انکه سوراخ اولیه در فک ایجاد شد، این سوراخ به آرامی گسترش داده می‌شود به طوری که پیچ ایمپلنت را بتوان در آن قرار داد. سپس بافت‌های لثه روی ایمپلنت دندانی محکم می‌شوند.
بعد از کاشت ایمپلنت، یک پوشش محافظ پیچ در بالای پیچ ایمپلنت، برای بهبود قرار داده می شود بعد از یک دوره شش ماهه، پوشش ایمپلنت برداشته می‌شود و ایمپلنت دندان مانند همراه با تاج موقت در پیچ ایمپلنت قرار داده می‌شود و در نهایت، با یک تاج دائمی جایگزین می‌گردد.
مراقبت از ایمپلنت‌های دندانی بسیار ضروری است زیرا فرآیند بهبود بستگی به بهداشت دهان و دندان دارد. مسواک زدن منظم و نخ دندان کشیدن می‌تواند از عفونت و شکست ایمپلنت‌ها جلوگیری کند.

مراقبت بعد از کاشت ایمپلنت

مصرف مواد غذایی بعد از کاشت

یکی از نکات خوب در مورد ایمپلنت‌ها این است که بعد از اینکه در دهان نصب شدند، مانند دندان‌های معمولی شما دیده می‌شوند و عمل می‌کنند، و این بدین معنی است که هیچ مواد غذایی وجود ندارد که شما باید از مصرف آنها خودداری کنید. اما یک دوره ادغام وجود خواهد داشت. این دوره، مدت زمانی است که بافت استخوانی با ایمپلنت جوش می‌خورد، بنابراین آن را قوی تر و پایدارتر می‌کند. همجوشی استخوان، بسته به فرد، حدود 3 ماه طول می‌کشد. در طول این مدت، اجتناب از هر نوع ماده غذایی که نیاز به جویدن زیاد دارد، بسیار ضروری است. لذا از مصرف خوراکی‌هایی مانند تافی، آجیل، شیرینی، سیب و گوشت اجتناب کنید. در عوض، غذاهایی مانند ماهی، برنج، ماکارونی، سوپ و در این مرحله از روند بهبودی، ایده‌ال هستند

وجود یک رژیم بهداشت دهان و دندان مناسب، همانقدر که ساده به نظر می‌رسد، در جلوگیری از مشکلات دهان و دندان دارای نقش مهمی نیز خواهد بود. اگر ایمپلنت‌های شما با یک تاج یا یک بریج پوشانده شده است، مانند دندان‌های طبیعی خود، آنها را نیز با مسواک بشویید، استفاده منظم از نخ دندان و مسواک بین دندانی جهت حفظ سلامت دندان ایمپلنت شده بسیار ضروری است عدم رعایت بهداشت باعث بروز بیماری لثه و تحلیل استخوان اطراف ایمپلنت می گردد
در بهداشت ایمپلنت دندانی مسواک زدن دندان ها همانند دندان های طبیعی است . دندان ها را هر روز حداقل ۲ بار و هر بار ۲ دقیقه با دقت بصورت طبیعی مسواک بزنید
توجه داشته باشید که حداقل ۲ دقیقه باید دندان ها را با مسواک بشویید . هر ۲ الی ۳ ماه یک بار باید مسواک خود را تعویض نمایید. زیرا الیاف مسواک به مرور از حالت طبیعی خارج شده ، دندان ها را درست تمیز نمی کنند . هر ۶ ماه یکبار معاینه دوره ای توسط دندانپزشک خود را فراموش نکنید
بعد از استفاده از مسواک توسط نخ دندان بقایای مواد غذایی را از اطراف دندان ها به خصوص دندان های ایمپلنت شده تمییز کنید باقی مانده مواد غذایی اطراف دندانها به مرور سبب التهاب لثه و تخریب استخوانی خواهد شدکه پایه دندان ایمپلنت شده محسوب می شود
بین دندانی با سایز مناسب فاصله دندانی خود را انتخاب و بعد از استفاده از نخ دندان اطراف دنانهای خود را با بین دندانی پاکسازی کنید
استفاده از بین دندانی علاوه بر پاکسازی اطراف دندانها باعث ماساژلثه شده و خونرسانی در لثه هارا افزایش می دهد و از تحلیل لثه و به تبع آن تخریب دندان های ایمپلنت شده جلوگیری می کند .
بیماران بعد از عمل جراحی ایمپلنت باید از دهانشویه نیز استفاده کنند و این کار را به مدت 1 هفته ادامه دهند. بیمار باید به مدت یک دقیقه، نصف کلاهک دهانشویه را پر از مایه کرده و آن را در محل جراحی ایمپلنت در دهان خود نگه دارد. این کار به تمیز کردن محل کمک خواهد کرد. شستشوی دهان به این ترتیب، باید دو بار در روز به مدت 7 روز انجام شود

استفاده از یک محافظ دندان
آیا شما عادت به دندان قروچه دارید!؟ پزشکان می‌دانند که حرکت ایمپلنت‌ها یکی از بزرگترین عواملی است که به آنها آسیب می‌رساند و باعث می‌شود که مجبور به تعویض و جایگزینی تاج‌ها یا بریج‌های دندانی شوید. اگر شما کسی هستید که خصوصاً شب‌ها خیلی زیاد دندان قروچه می‌کنید، می‌توانید هم دندان‌های خود و هم ایمپلنت را با استفاده از یک محافظ دندان در شب از هر گونه صدمه و آسیبی حفظ کنید. این محافظ دندان یک سطح ضربه گیر برای شما فراهم می‌کند تا دندان‌هایتان را به جای یکدیگر، روی آن فشار دهید.

 

معاینه‌های دندانپزشکی منظم
داشتن ایمپلنت گزینه‌ای ارزان برای جایگزینی دندان‌ها نیست و اکثر مردم آنها را به عنوان سرمایه گذاری در نظر می‌گیرند که استاندارد زندگی بهتر و اعتماد به نفس بیشتری را برایشان به ارمغان خواهد آورد. همانطور که در مورد هر نوع سرمایه گذاری دیگری که انجام می‌دهید مانند خرید یک ماشین یا ماشین آلات جدید باید انجام دهید، باید به درستی به ایمپلنت دندانی خود بپردازید و آنها را به طور مرتب بررسی کنید تا اطمینان حاصل کنید که به خوبی کار می‌کنند و نیازی به مراقبت بیشتر ندارند. داشتن معاینه‌های سالانه منظم با استفاده از یک اشعه ایکس، می‌توانید هر گونه مشکل را در مرحله اولیه نه تنها در مورد ایمپلنت‌های دندانی، بلکه در مورد دندان‌های طبیعی خود نیز تشخیص دهید.

بازدیدهای منظم بهداشتی
علاوه بر اینکه باید به طور منظم در خانه به بهداشت دندان‌های خود رسیدگی کنید، لازم است حداقل 6 ماه یک بار یا حتی المقدور سالانه یک بار توسط یک متخصص بهداشت واجد شرایط یک پاک سازی کلی دهان و دندان انجام دهید. متخصص بهداشت از ابزار ویژه‌ای برای تمیز کردن ملایم و آرام نواحی زیر لثه بدون ایجاد زخم در دندان‌ها یا ساختار ایمپلنت‌ها استفاده می‌کند، این تمیزکاری هر نوع پلاک یا رسوب را که در دهان انباشته شده است و می‌تواند سبب متورم شدن لثه شود و در نهایت موجب بروز بیماری‌های لثه و شکست احتمالی عمل کاشت ایمپلنت گردد، از بین می‌برد.

طول عمر ایمپلنت دندان
طول عمر ایمپلنت‌های دندانی وابسته به عوامل متعددی نظیر نگهداری مناسب ایمپلنت توسط بیمار و سلامت بیمار می‌باشد. ایمپلنت‌های دندانی ممکن است تا آخر عمر سالم باقی بمانند و یا ممکن است عمر کوتاه تری داشته باشند. طول عمر ایمپلنت‌های دندانی به سن بیمار هنگام کاشت ایمپلنت دندان و نحوه زندگی بیمار و حفاظت از ایمپلنت توسط بیمار بستگی دارد. برای موفقیت ایمپلنت‌های دندانی، بیمار باید بهداشت دهان و دندان را به خوبی حفظ کند و به طور منظم برای معاینه، به دندانپزشک خود مراجعه نماید.