حساسیت دندان‌ درد شدید و ناگهانی که به عمق دندان نفوذ می‌کند و تیر می‌کشد محرک آن می تواند هوا ،خوردن غذا و یا نوشیدنی های داغ و یا سرد باشد  بسیار مهم است که هرگونه حساسیت جدید توسط دندانپزشک بررسی شود تا احتمال پوسیدگی یا شکستگی دندان تشخیص و اقدامات موردنیاز برای درمان انجام شود..

در بعضی افراد درد می‌تواند چند دقیقه یا حتی چند ساعت ماندگار باشد، درحالی‌که در بعضی دیگر درد سریعاً برطرف می‌شود. حساسیت دندانی می‌تواند مشکل‌ساز باشد، اما گزینه‌های درمان نزد دندانپزشک شما وجود دارد

خارجی ترین قسمت در دندان ها مینای دندان می باشد مینا  دندان از مواد معدنی تشکیل شده و سخت ‌ترین عضو بدن از لحاظ استحکام می‌باشد 96٪ از مینا را مواد معدنی و ۴٪ باقی‌مانده را آب و مواد آلی تشکیل می‌دهند.این ماده، غنی‌ترین عضو بدن از نظر کلسیم است و ۹۵٪ آن از ترکیبات کلسیم تشکیل شده است . مینادر یک دندان سالم از لایه نرم‌تر زیری یعنی عاج محافظت می‌کند. لثه‌ها نیز از ریشه‌ها محافظت می‌کنند. حال اگر مینا ساییده شود یا لثه تحلیل برود، پوشش محافظ عاج از بین می‌رود.پوسیدگی دندان، شکستگی یا ترک‌خوردگی دندان، تحلیل رفتن لثه و ساییدگی مینا و ریشه دندان عواملی هستند که عاج را آسیب‌پذیر می‌کنند. عاج به عصبی متصل است که باعث بروز درد در دندان حساس می‌شود.عاج دندان که ماده‌ی نرم ‌تر از مینای دندان است و شامل سوراخ‌های کوچک و یا لوله‌هایی است که از طریق آن اسیدها، قندها و مایعات می‌تواند به عصب حساس دندان برسند. حساسیت دندانی شما نشان می‌دهد که عاج دندان، که لایه‌ی زیرین سطح مینای دندان است، دارای ترک یا مشکل است.

عوامل موثر در حساسیت دندانی

 

پلاک

داشتن پلاک و جرم دندان در سطح دندان‌هایتان می‌تواند ایجاد حساسیت کند. این عارضه به علت اسیدهایی است که توسط باکتری‌های پلاک تولید می‌شوند. این اسیدها وارد حفره‌های عاج دندان آسیب ‌دیده می‌شوند و انتهای عصب دندان را تحریک می‌کنند و باعث درد می‌شوند.

اسید موجود در غذا، نوشیدنی و دهان‌شویه

اسیدهای موجود در بعضی از دهان‌شویه‌ها، در خوراکی‌هایی مانند پرتقال و گوجه‌ فرنگی و خوردنی های مثل لواشک و آلوچه  و نوشیدنی‌هایی مثل آبمیوه‌ها و سایر نوشیدنی‌های غیرالکلی به ‌تدریج می‌توانند مینای دندان را حل و از بین ببرند و عاج دندان را به‌عنوان لایه‌ ی دوم دندان در معرض اسید قرار دهند نازک شدن مینای دندان باعث  نفوذ اسید و قلیا به عاج دندان و عصب های مرتبط شده باعث حساسیت دندانی می شود.

مسواک زدن غیر اصولی

شایع‌ترین علت حساسیت دندانی بیش ‌از حد مسواک زدن است. اگر شما دندان‌های خود را به ‌صورت مداوم و با خشونت و با مسواک های سخت  مسواک بزنید به‌ زودی لثه‌ هایتان از بین می‌رود. از بین رفتن لثه، دندان‌ها را به ‌شدت حساس می‌کند. مسواک زدن با یک برس نرم با حرکت چرخشی می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به حساسیت دندانی کمک کند

ترک دندان

ترک‌خوردگی در مینای دندان اجازه می‌دهد ذرات و مایعات غذایی به لایه‌های عمیق‌تر دندان‌ها دسترسی پیدا کنند. این ترک‌ها همچنین می‌توانند با باکتری‌ها پر شوند و باعث التهاب شوند

سفیدکننده‌های دندان

خمیر دندان های با سیلیکای غیر استاندارد با میزان سایش بالا که حاوی بیکینگ سودا یا پراکسید پودر شده برای سفید کردن دندان‌ها هستند، می‌توانند به مرور باعث نازک شدن مینای دندان شده و  آسیب میکروسکوپی به مینای دندان وارد کرده و باعث حساسیت دندان شوند.

 

درمان های حساسیت دندانی

 

مراجعه مرتب به دندانپزشک

دندانپزشک شما دندان‌هایتان را بررسی خواهد کرد، علل حساسیت را می‌یابد و توصیه‌های درمانی را مطرح می‌کند. دندانپزشک می‌تواند شدت حساسیت دندانی را با استفاده از اسپری هوا در هر قسمت از دندان‌ها اندازه‌گیری کند تا مکان دقیق حساسیت را تعیین کند.

 

خمیردندان ضد حساسیت

این نوع خمیردندان حاوی ترکیباتی است که تماس عوامل حساسیت‌ زا با عصب دندانی شما را مسدود و یک نوع بی حسی در دندان ایجاد و از تحریک دندان جلوگیری می‌کند. تأثیرگذاری خمیردندان  ضد حساسیت دائمی نیست

رعایت مصرف غذاهای ترش وخیلی داغ و یا سرد

اگر از درد حساسیت دندانی رنج میبرید از مصرف غذاهای بسیار ترش مانند انواع ترشی ها و لواشک ها ….  و نوشیدن مایعات بسیار داغ و یا سرد خودداری کنید

مصرف مداوم این مواد غذایی رفته رفته حساسیت دندانی را تشدید خواهد کرد

 

استفاده از مسواک نرم

استفاده از مسواک نرم، سایش و پوسیدگی دندان را که موجب از بین رفتن بافت مینا و عاج دندان می‌شود، کاهش می‌دهد.

 

استفاده از خمیردندان و دهان‌شویه حاوی فلوراید

فلوراید به بهبود دندان‌ها کمک می‌کند و در طول زمان می‌تواند حساسیت را کاهش دهد. خمیردندان حاوی فلوراید برای دندان‌های حساس به‌راحتی در دسترس هستند..

درمان دندان‌ قروچه

دندان‌قروچه مینای دندان را آسیب میزند و از بین می‌برد. اگر مشکل دندان ‌قروچه دارید با دندان‌ پزشک خود صحبت کنید. برخی افراد در خواب دندان‌ قروچه می‌کنند و حتی ممکن است از آن باخبر نباشند. سفتی یا درد فک ممکن است از نشانه‌هایی باشد که دندان ‌قروچه علت مشکل است.