در سال ۱۸۳۰ میلادی دانشمندی انگلیسی به نام مایکل فارادی برای اولین بار در مورد ذرات یون نظریات جالبی ارائه کرد، او معتقد بود که با اضافه شدن یک الکترون به اتم، بار منفی یا همان یون منفی ایجاد می‌شود و از آن طرف هم اگر یک الکترون را از اتم کم کنیم بار مثبت در آن اتم ایجاد می‌شود و کم‌کم دانشمندان در تولید بعضی وسایل برقی مانند سشوارها و اتوهای مو و سایر لوازم برقی و بهداشتی که با خشک کردن و حالت دادن موها در ارتباط بودند آن را استفاده کردند.

کاربرد فناوری یون در سشوار ها چیست؟

انواع سشوار های جدید را بر اساس این فناوری طراحی و تولید کرده اند، یک قطعه خاص را در داخل سشوار نصب کردند که تولید یون را در آن انجام می دهد، این قطعه که کارش تولید یون منفی در سشوار میباشد مستقیماً به جریان برق در سشوار وصل می شود و می تواند جریان برق شهری را به یونهای منفی تبدیل کند و نهایتاً باعث نشر آن در هوای تولیدی سشوار میشود. این قابلیت به غیر از استفاده های شخصی در خانه برای آرایشگرها در سالن های تخصصی یک نکته مثبت و حائز اهمیت به حساب می آید. بعضی از انواع سشوار ها یک دکمه خاص بر روی دسته آنها تعبیه شده است که دکمه آیونیک می باشد و در مواقعی که نیاز به استفاده از این فناوری را دارید آن دکمه را نگه می دارید تا سشوار شروع به تولید یون کند و از مزایای آن بهره ببرید. بعضی دیگر از سشوارها به صورت کاملا اتوماتیک، تمام آیونیک هستند و احتیاج به فشردن دکمه ای نیست و از اول تا آخر روشن بودن، فناوری تولید یون در آن شروع به کار می‌کند.

مزایای استفاده از فناوری تولید یون در سشوار ها چیست؟

اول اینکه با استفاده از فناوری تولید یون در سشوارها، موها با سرعت محسوسی خشک می‌شوند و دلیل آن هم این می باشد که بار منفی تولید شده وقتی به قطرات و مولکولهای آب برخورد می‌کند باعث شکستن آنها می‌شود و آنها به اندازه کوچکتری تبدیل می‌شوند و قطعات آب هرچه ریزتر باشند سریعتر هم خشک می‌شوند

دوما با استفاده از این فناوری موها کمترین آسیب از حرارت سشوار را می‌بینند، دلیل آن هم این می باشد که وقتی با برخورد بار منفی به قطعات آب باعث شکستن آنها و زودتر خشک شدن  موها می شود، پس در نتیجه با کمتر روشن ماندن سشوار و کمتر حرارت دیدن موها آسیب ناشی از برخورد حرارت هم کم میشود.

سوم اینکه این فناوری باعث می شود رطوبت در درون ساقه و ریشه مو باقی بماند، وقتی این اتفاق بیفتد موها براق تر و صیقلی تر می شوند، به گونه ای که وقتی نور بر روی مو تابیده می شود انعکاسی خطی مانند، عمود بر مو دیده می‌شود و این باعث زیباتر دیده شدن موها می شود.

چهارم این فناوری حرارت تولید شده در سشوار را می تواند چندین برابر بیشتر کند و هم باعث تبخیر سریعتر آب و در نتیجه خشک شدن سریع موها می شود و هم باعث زودتر و بهتر حالت گرفتن مو می شود‌

درآخر بعد از خشک شدن و حالت دادن به موها با استفاده از سشوار با فناوری تولید یون موهایتان دچار خشکی و وزی و بد دیده شدن نمی‌شود، زیرا بار موها که مثبت می باشد با بار منفی الکترون های آزاد شده از مولد یون به کمال می رسند.