همه افراد به طور ذاتی جذب مواد خوشبو کننده و رایحه‌های دلپذیر می‌شوند و به استفاده از عطرها علاقه دارند. هیچکس نیست که دوست نداشته باشد همیشه خوش‌ بو باشد و تمام روز بوی خوبی بدهد استفاده از عطرها علاوه بر خوشبو ساختن بدن، موجب شادابی و جذاب‌تر شدن شما شده و حس اعتماد به نفس بیشتری به شما می‌بخشد.
نکته مهم در استفاده از عطرها، میزان ماندگاری آنها بر روی بدن است در نتیجه جدا از اینکه چه نوع عطری را از چه برندی تهیه می‌کنید لازم است برای افزایش ماندگاری آنها چندین نکته را در نظر بگیرید زیرا گاهی علی‌رغم صرف هزینه‌های بسیار برای تهیه عطر، رایحه آن در مدت زمان کوتاهی از بین می‌رود و شما مجبور به تجدید آن هستید شاید ماندگاری کم بوی عطر به این علت است که از آن‌ها به درستی نگه‌داری و استفاده نمی‌کنید. بنابراین برای افزایش ماندگاری عطر باید از محل مصرف عطر و روش‌های نگه‌داری آن و ترفندهای مناسب آگاهی داشته باشید که در اینجا به ذکر آنها می‌پردازیم:
در واقع همه چیز وابسته به این است که بدانید محل مصرف عطر و روش‌های نگه‌داری از آن چه هستند. به این ترتیب نه تنها بهترین نتیجه را از مصرف عطر می‌گیرید، بلکه همیشه از بوی خوشی که دارید و مورد توجه دیگران است راضی و خوشنود خواهید بود.
برای ماندگاری بیشتر عطر چه راهکاری وجود دارد؟

 

1. عطر را روی پوست بدن اسپری کنید
لباس مانعی برای ماندگاری بیشتر بوی عطر است؛ بنابراین از اسپری کردن عطر روی لباس خودداری کنید. عطربعد از اسپری شدن بر روی پوست بدن با ترکیب شدن با روغن‌های طبیعی بدن، بوی مطبوع‌ تری خواهد داشت و ماندگاری آن افزایش خواهد یافت
۲. عطر را به نقاط نبض خود اسپری کنید
برای افزایش بوی عطر نقاط نبض بدن خود را در نظر بگیرید زیرا در این نقاط رگ‌ها و عروق خونی به پوست شما نزدیکتر بوده و از آنجا که جزو نواحی گرم بدن هستند به پخش و پراکندگی طبیعی رایحه عطر در کل بدن کمک بسیاری می‌کنند.
نقاط نبض دار بدن عبارتند از قسمت داخلی مچ دست ، داخل آرنج و گردن ،پشت لاله گوش
۳. نقاط نبض ‌دارو پوست بدن خود را مرطوب کنید
اگر می‌خواهید ماندگاری خیلی بیشتری به بوی عطر خود بدهید، قبل از استفاده از آن، موضع مورد نظر را مرطوب کنید رطوبت پوست به ماندگاری بیشتر رایحه‌ی عطر کمک می‌کند.
4. عطر را روی پوست مالش ندهید
مالیدن مچ دست‌ها به هم، مواد شیمیایی موجود در عطر را تجزیه می‌کند و این باعث می‌شود که نت‌های پایانی رایحه، سریع‌تر از آنچه که انتظار می‌رود از بین بروند. اگر عطر طوری نیست که بتوانید آن را اسپری کنید، مقداری از آن را کم و به آرامی روی پوست بمالید.

5. عطر را روی موهایتان شانه کنید
اگر می‌خواهید بوی عطر بیشتری بدهید و موهایتان هم خوش‌ بو باشند، می‌توانید کمی عطر را روی یک براش آرایشی اسپری کنید و آن را به موهای خود بکشید. هیچوقت عطر را مستقیم روی موها اسپری نکنید، چون الکل موجود در آن به موها آسیب می‌رساند.
6. بلافاصله بعد از حمام، عطر بزنید
پوست تمیز، میزبان خوبی برای عطر‌هاست و به بیشتر شدن ماندگاری بوی آنها کمک می‌کند. برای گرفتن بهترین نتیجه، عطر را بلافاصله بعد از حمام و خشک شدن، روی پوست اسپری کنید.

7. شیشه‌ی عطر را در مکانی تاریک و خنک نگهداری کنید
رایحه‌ عطر در اثر نوسانات دما از بین می‌رود. به جای نگه داشتن ادکلن روی میز آرایش یا در قفسه‌های حمام، آن را در کشوی خنک و دور از نور مستقیم خورشید نگه دارید.
8. شیشه‌ی عطر را تکان ندهید
تکان دادن عطر هم باعث می‌شود که بیشتر در معرض هوا قرار بگیرد و ماندگاری رایحه‌ی آن را کم می‌کند.
9. نوع مناسبی از عطر را بخرید
برخی از عطرها به طور طبیعی بیشتر از بقیه ماندگاری دارند، هم روی پوست و هم در بطری. عطر و ادکلن‌ها در غلظت های مختلف به فروش می‌رسند؛ بعنی نسبت‌های مختلفی از ترکیب روغن عطر با الکل وجود دارد. بنابراین اگر به دنبال بوی عطر با ماندگاری بالا هستید، عطری با غلظت بیشتر خریداری کنید.

چه نوع عطرهایی ماندگاری بوی بیشتری دارند؟
همانطور که بالاتر اشاره کردیم، عطرها غلظت‌های محتلفی دارند. قدرت ماندگاری بوی عطر خریداری شده را مدت زمانی که روی پوست دست‌تان می‌ماند، مشخص خواهد کرد. هرچه عطر غلیظ‌تر باشد، ماندگاری آن بیشتر است؛ بنابراین قیمت آن هم بیشتر خواهد بود.

با این حال می‌توانید عطرهایی را هم خریداری کنید که ماندگاری بیشتری داشته باشند. ماندگاری عطرهایی که نت‌های آغازین آنها قوی‌تر است، بیشتر از عطر‌هایی است که نت پایانی قوی‌تری دارند. نت‌های آغازین معمولاً شامل طعم‌های چوبی یا بالزامیک و رایحه‌ای تندتر هستند. اگر عطر شما حاوی رایحه‌های شرقی مانند نعنای هندی و کهربا باشد، ماندگاری آن بیشتر است.

عطرهای با نت آغازین سبک‌تر، زودتر بوی خود را از دست می‌دهند و ماندگاری کمی دارند. نت‌های سبک‌تر شامل رایحه‌های مرکبات، گل و گیاه است. اگر مطمئن نیستید که کدام نت‌ها در عطر انتخابی شما قوی‌تر هستند، می‌توانید به اطلاعات خانواده‌ی رایحه‌های آن نگاه کنید. این اطلاعات به صورت آنلاین یا در توضیحات محصول در دسترس هستند. اگر تجربه‌ی کمی در خرید عطر دارید، می‌توانید از راهنمایی دوستان یا فروشنده‌ها کمک بگیرید.

روش نگهداری درست عطر:
فضای مناسب و بدون رطوبت
برای حفظ ماندگاری و افزایش بوی عطرها باید به مکان قرار دادن آنها توجه کنید. عطرها را در محیط مرطوب نگهداری نکنید. زیرا آب و رطوبت و تغییرات شدید دما ترکیبات عطر را خراب کرده و کیفیت و شدت پراکندگی رایحه عطر را کاهش می‌دهد پس بطری‌های عطر را در جای خشک و خنک نگه ‌داری کنید.
دوری از نور و گرما
بدترین مکان برای قرار دادن عطرها نزدیک پنجره است زیرا نور و گرما، مولکول‌های عطر را تجزیه کرده و ترکیبات آن را ناپایدار و مستعد اکسیداسیون می‌کنند. بهترین دما برای نگه ‌داری عطر کمتر از 15 درجه سانتی‌گراد است.
شیشه عطر را تکان ندهید
عطرها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که باید همیشه به طور ثابت نگه‌داری شوند. تکان دادن بطری عطر موجب ورود هوا و کاهش کیفیت و ماندگاری آن می‌شود.
نگهداری در جعبه
با توجه به اینکه عطر را باید دور از نور روزانه و همچنین نور خورشید قرار دهید؛ اگر قصد دارید از عطرهای خود روی میز آرایش و دم دست نگهداری کنید، آنها را در جعبه‌های زیبایشان قرار دهید تا کیفیت و ماندگاری آنها از بین نرود.

اصول و نکات خرید عطر مناسب

نت وگروه های بویایی عطر مناسب
هنگام خرید یک عطر تنها به برند آن توجه نکنید بلکه مواد تشکیل دهنده آن را نیز در نظر بگیرید. نت‌های مرکبات و گلها، به نسبت نت‌های چوبی، شدت و پراکندگی بوی بیشتری دارند اما دوام و ماندگاری زیادی ندارند. اگر می‌خواهید عطر شما چند ساعت ماندگاری داشته باشد سعی کنید عطرهایی با رایحه‌های چوبی و شرقی تهیه کنید.
توجه به میزان غلظت عطر
عطرها غلظت‌های متفاوتی دارند یعنی به نسبت‌های مختلفی روغن‌های معطر با الکل ترکیب شده و غلظت عطر را تشکیل می‌دهند. میزان الکل به کار رفته در عطر به انتشار رایحه آن کمک کرده و مشخص می‌کند که رایحه عطر تا چه مدت روی پوست شما ماندگار خواهد بود. بر این اساس، ادکلن ها کمترین غلظت را داشته و دارای ماندگاری پایین‌تری هستند در مقابل پرفیوم‌ها دارای غلظت بیشتری بوده و ماندگاری بالاتری داشته و به همین دلیل گرانتر نیز هستند. پس برای افزایش بوی عطر می‌توانید با توجه به غلظت و ماندگاری عطرها بر روی پوست، عطر مناسب خود را تهیه کنید.
استفاده از عطرهایی با خط بوی بالا
یکی از اصطلاحات دنیای عطرسازی واژه خط بو یا سیاژ (sillage) عطر می‌باشد که به معنای بوی خوشی است که در مسیر رفتن، از فردی باقی می‌ماند. عواملی چون تراکم و اسانس‌های به کار رفته در یک عطر در میزان ماندگاری خط بو تاثیر بسیاری دارد. به عنوان نمونه نت‌های مرکباتی و گلی قدرت پراکندگی زیاد با خط بوی بالایی دارند و به سرعت در هوا پخش می‌شوند و باقی می‌مانند در مقابل نت‌های چوبی و رایحه مشک قدرت پراکندگی و خط بوی کمتری داشته و به سرعت بر روی پوست می‌نشینند. پس شما می‌توانید برای افزایش بوی عطر خود به نت‌ها و رایحه‌های تشکیل دهنده عطرها توجه کنید و متناسب باسلیقه خود عطرهایی که خط بوی بالایی دارند را انتخاب کنید.