تأثیر سلامت دهان بر سلامت سایر قسمت‌های بدن یک زمینه‌ی نسبتاً جدید برای مطالعه و تحقیق محسوب می‌شود. مطالعات حاضر ارتباط برخی از بیماری‌ها با سلامت دهان و دندان را نشان می‌دهند
بدن و دهان از یکدیگر جدا نیستند. بدن می‌تواند بر دهان تأثیر بگذارد و همچنین دهان نیز می‌تواند بدن شما را تحت تأثیر قرار دهد. مراقبت مناسب از دندان‌ها و لثه می‌تواند به شما کمک کند تا مدت طولانی‌تری زندگی کنید. مراقبت به معنی صحیح مسواک زدن ، استفاده از نخ دندان ، جرمگیری دندان و معاینات مرتب توسط دندانپزشک می‌باشد. اگر دچار بیماری به طور مرتب توسط دندانپزشک معاینه شوید و سریعاً این بیماری را قبل از این که دچار از دست دادن دندان شوید یا شروع به تأثیر گذاشتن بر سلامت کلی شما کند، درمان کنید.
درمقاله ای که میخوانید مطالعات انجام شده و ارتباط بین سلامت دندان ها و سلامت بدن به طور اجمالی توضیح داده شده است

سلامت دهان و دیابت
رابطه بین دیابت و بیماری لثه یکی از قویترین ارتباطات بین دهان و بدن است. به نظر می‌رسد التهابی که از دهان شروع می‌شود توانایی بدن را برای کنترل قند خون را تضعیف می‌کند. افراد مبتلا به دیابت مشکل فرآوری قند را به دلیل عدم وجود انسولین، هورمونی که قند را به انرژی تبدیل می‌کنند، دارند.
بیماری لثه موجب پیچیدگی بیشتر دیابت می‌شود، زیرا فرآیند التهاب توانایی بدن برای استفاده از انسولین را مختل می‌کند. قند خون بالا، شرایط ایده آلی را برای پیشرفت عفونت، از جمله عفونت‌های لثه‌ای فراهم می‌کند. خوشبختانه، شما می‌توانید از رابطه‌ی دیابت و بیماری‌های لثه به نفع خود استفاده کنید، مدیریت یکی از این دو بیماری می‌تواند به کنترل دیگری کمک کند.

سلامت دهان و بیماری قلبی
باکتری ها و میکروب های دهان شما از طریق جریان خون به سایر قسمت های بدن شما گسترش می یابند. هنگامی که باکتری به قلب می رسد، می تواند به مناطق آسیب دیده متصل شود و منجر به التهاب شود. افرادی که دارای شرایط تنفسی مزمن یا پیشرفته بیماری پریودنتال هستند بیشترین خطر ابتلا به بیماری قلبی را دارند که ناشی از کمبود بهداشت دهان و دندان است. مطالعات نشان می دهد بین سلامت دهان و سلامت شاهرگ پیوستگی وجود دارد و پلاک دهانی با پلاک شریانی شاهرگ همبستگی دارد. این نشان دهنده ی اهمیت حفظ لثه های سالم و حفظ پلاک دهانی به رنگ مایل به قرمز است.
التهاب دهان موجب التهاب در رگ‌های خونی می‌شود. این حالت می‌تواند خطر حمله قلبی را به روش‌های مختلفی افزایش دهد. عروق خونی ملتهب باعث می‌شوند که خون کمتری بین قلب و بقیه بدن حرکت کند و موجب افزایش فشار خون شود. خطر مهم دیگری که ممکن است وجود داشته باشد این است که پلاک چربی دیوار رگ‌های خونی را پاره کرده، به قلب یا مغز انتقال یابد و باعث حمله قلبی یا سکته مغزی گردد.

سلامت دهان و بارداری
نوزادانی که خیلی زودتر از موعد یا با وزن کم متولد می‌شوند، مشکلات سلامتی فراوانی از جمله بیماری ریوی، بیماری قلبی و اختلالات در یادگیری خواهند داشت. در حالی که بسیاری از عوامل می‌توانند در زایمان زودرس یا تولد نوزاد کم وزن دخیل باشند، پژوهشگران در حال تحقیق و بررسی نقش احتمالی بیماری لثه در پیدایش این مشکلات هستند. به نظر می‌رسد به طور کلی عفونت و التهاب بر رشد جنین در داخل رحم اثر می‌گذارند.
اگرچه مردان نسبت به زنان بیشتر دچار بیماری‌های لثه می‌شوند، اما تغییرات هورمونی در دوران بارداری می‌تواند خطر ابتلای زنان را افزایش دهد. برای داشتن یک دوران بارداری سالم، دندانپزشکان توصیه می‌کنند که پیش از دوران بارداری یا در حین آن یک معاینه‌ی جامع لثه و دهان انجام دهید تا از سلامت دهان و دندان خود اطمینان حاصل کنید.

سلامت دهان و پوکی استخوان
پوکی استخوان و بیماری لثه در یک مورد مشترک هستند و آن از دست دادن استخوان است بیماری پوکی استخوان روی استخوان‌های بلند در بازوها و پاها تأثیر می‌گذارد، در حالی که بیماری‌های لثه استخوان فک را تحت تأثیر قرار می‌دهند. دیگران به این واقعیت اشاره می‌کنند که پوکی استخوان به طور عمده بر زنان تأثیر می‌گذارد، در حالی که بیماری‌های لثه در مردان شایع‌تر هستند.
زنان مبتلا به پوکی استخوان نسبت به افراد عادی بیشتر به بیماری‌های لثه مبتلا می‌شوند. محققان در حال بررسی این تئوری هستند که التهاب ناشی از بیماری لثه می‌تواند استخوان را در سایر قسمت‌های بدن تضعیف کند یا نه

نقش تغذیه در تکامل دندان
نوع تغذیه کودک، تأثیر مستقیمی بر رشد دندان­های کودک و سلامت آنها دارد. رژیم غذایی کودک، باید به گونه­ ای تنظیم شود که حاوی ویتامین­های ضروری برای رشد استخوان­های بدن آنان باشد. در صورتی که کودکان ویتامین­ها و مواد مغذی برای رشد استخوان­ها را به اندازه کافی دریافت کنند، رشد دندان های آنان نیز، مطلوب خواهد بود

فارغ از موضوع رشد دندان کودکان، مسأله نگهداری از دندان آنها نیز اهمیت به سزایی دارد. برای نگهداری از دندان کودکان، باید مسواک زدن را از بدو رویش دندانها آغاز کنید.

چه مواد غذایی برای دندان است؟
رژیم غذایی پر کربوهیدرات، پرنشاسته و پر قند وشکر، می تواند باعث پوسیدگی دندان شود. همچنین ضروری است که پس از مصرف خوراکیهای جویدنی چسبنده، مانند پاستیل، کارامل،کشمش، میوه ­های خشک ، کوکی ها و شیره های شیرین، به سرعت دندان های خود را مسواک بزنید و در غیر این صورت، از مصرف چنین خوراکی هایی اجتناب کند.
هنگامی که مواد غذایی چسبناک، به سطح دندان می چسبند، بزاق به دلیل چسبندگی بیش از حد این مواد، قادر نیست آنها را از سطح دندان پاک کند. در نتیجه، باکتریها شروع به فعالیت کرده و دندان ها را تخریب می کنند.

مدت زمانی که این مواد غذایی روی دندانها باقی می مانند، عامل تعیین کننده در سرعت پوسیدگی دندان هاست. به عبارتی دیگر، اگر پس از مصرف این مواد غذایی، دندانهارا مسواک بزنید و به خوبی تمیز کنید پوسیدگی دندانهای بسیار کمتر خواهد شد.

بهترین کار این است که انتخاب مواد غذایی سالم و درک تأثیر تغذیه در سلامت دهان و دندان را از کودکی، به فرزندان خود آموزش دهید.

چرا کلسیم برای دندان‌ها مهم است؟
اکثر رژیم‌های غذایی دارای کلسیم پایینی هستند. اما آنچه اغلب مورد توجه قرار نمی‌گیرد این است که افرادی که رژیم می‌گیرند، با عدم دریافت مقدار کافی در هر روز، دندان‌ها و استخوان‌های خود را در معرض خطر جدی قرار می‌دهند. هنگامی که بدن کلسیم کافی ندارد، این ماده را از دندان‌ها و استخوان‌ها می‌گیرد، که می‌تواند خطر پوسیدگی دندان را افزایش دهد. 99 درصد از ذخایر کلسیم بدن در استخوان‌ها و دندان‌ها قرار دارد، بنابراین وقتی کلسیم بدن کم است، این مناطق از بدن رنج خواهند برد. رژیم‌های غذایی که کمبود کلسیم دارند نیز خطر بیماری پریودنتال (لثه) را افزایش می‌دهند. سلامت استخوان فک شما نیز بدون مقدار مناسب کلسیم در معرض خطر خواهد بود. سطوح پایین این ماده می‌تواند موجب تضعیف و لق شدن دندان‌ها شود که خطر ابتلا به بیماری لثه را حتی بیشتر می‌کند.

کلسیم برای سلامت کل بدن لازم است
اهمیت کلسیم برای دندان‌ها و استخوان‌ها کاملا واضح و روشن است اما آیا می‌دانید که وجود کلسیم برای عملکرد درست تمام سلول‌های بدن لازم است؟ کلسیم علاوه بر اینکه به عنوان یک سیمان سلولی برای استخوان‌ها عمل می‌کند، توسط اعصاب و ماهیچه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و همچنین به لخته شدن خون نیز کمک می‌کند. وارد کردن کلسیم اضافی به یک رژیم کم چربی باعث افزایش چربی سوزی می‌شود و بنابراین به اهداف کاهش وزن کمک می‌نماید.

چه مقدار کلسیم نیاز دارید؟
در مطالعات انجام شده درجهت مصرف کلسیم وشدت بیماری های دهان و دندان شرکت کنندگان دارای سالم‌ترین دندان‌ها هر روز بیش از 800 میلی گرم مصرف می‌کردند.
در همان زمان، افرادی که هر روز کمتر از 500 میلی گرم مواد معدنی مصرف می‌کردند، 54 درصد بیشتر دچار بیماری‌های دندانی و لثه بودند.
توصیه مصرف روزانه برای زنان کمتر از 50 سال 1000 میلی گرم و برای زنان بالای 50 سال 1200میلی گرم وهمچنین برای مردان در هر سنی 1200 میلی گرم کلسیم میباشد.

کودکان چه میزان کلسیم نیاز دارند؟ کودکان بین 4 تا 8 سال به حدود 800 میلی گرم یا سه لیوان شیر به طور روزانه نیاز دارند و افراد 9 تا 18 سال نیاز به مصرف حدود 1300 میلی گرم یا چهار لیوان شیر خواهند داشت. نوزادان برای رشد صحیح دندان‌های شیری خود به کلسیم نیاز دارند. هنگامی که دندان‌ها بیرون آمدند، این ماده معدنی می‌تواند به مبارزه دندان‌های آسیب پذیر جدید در برابر پوسیدگی کمک کند. در مورد رژیم غذایی خود یا کودک خود با دندانپزشک صحبت کنید تا از مقدار مناسب مصرف روزانه اطمینان یابید.

قدرت کلسیم و فسفر
همانطور که قبلا اشاره شد، کلسیم نقش مهمی در ساخت استخوان‌های سالم و محکم فک دارد تا دندان‌ها را در جای خود نگه دارد، اگرچه برای به حداکثر رساندن مزایای تقویت استخوان به فسفر نیاز دارد. دندان‌های کودکان نیاز به کلسیم و فسفر کافی دارند تا در طول رشد ساختار محکمی بدست آورند. منابع فسفری خوب عبارتند از: غلات، گندم، سویا، آجیل، به خصوص بادام، گوشت، مرغ، ماهی، تخم مرغ، انگور، مرکبات، خیار و گوجه فرنگی. اگر چه مینای دندان سخت‌ترین ماده در بدن شما است (حتی قوی‌تر از استخوان) همچنان در معرض پوسیدگی در اثر اسید دهان می‌باشد. از آنجا که مینا از کلسیم فسفات تشکیل شده است، یک رژیم غذایی غنی از کلسیم در طول رشد دندان ضروری است.

چگونه می‌توان کلسیم دریافت کرد؟
اشکال خاصی از کلسیم که به طور مستقیم روی دندان‌ها قرار می‌گیرد، می‌تواند مینای دندان را تقویت و ترمیم نماید و اثرات سودمند فلوراید را افزایش دهد. اما، بیشتر این مواد معدنی که شما برای دندان‌ها و استخوان‌هایتان فراهم می‌کنید، به طور مستقیم از رژیم غذایی شما به دست می‌آید. لیست زیر به شما کمک می‌کند منابع خوبی از نیازهای روزانه خود پیدا کنید:

غذاهای لبنی: شیر، پنیر، ماست
ماهی: به خصوص ساردین و ماهی سالمون (با استخوان )
سبزیجات برگ دار: کلم، کلم بروکلی، گل کلم
آبمیوه ها و نان غنی از کلسیم
همچنین لازم است از میزان مصرف ویتامین D کافی اطمینان حاصل کنید. کلسیم توسط بدن جذب می‌شود و تنها در صورتی استفاده می‌گردد که ویتامین D کافی در سیستم بدن شما باشد. یک رژیم متعادل باید منبع کافی از ویتامین D را از منابعی مانند تخم مرغ و آب پرتقال غنی شده فراهم کند. نور خورشید نیز به بدن در جذب طبیعی ویتامین D کمک می‌کند و با قرار گرفتن در معرض نور خورشید، منابع غذایی اضافی ممکن است ضروری نباشد.