کامپوزیت دندان یا لمینت دندان کدام بهتر است؟

اولین قدم در بهبود زیبایی دندان ها و بدست آوردن لبخندی که آرزویش را دارید انتخاب بهترین مواد است: کامپوزیت دندان یا لمینت دندان، کدام بهتر است؟
کامپوزیت و لمینت دندان یا لمینت سرامیکی هر دو از درمان های زیبایی دندان هستند که به افزایش زیبایی و تغییر ظاهر دندانها کمک می کنند. در هر کدام از این درمان ها لایه نازکی به دندان های جلو چسبانده می شود و رنگ، اندازه و شکل دندان را تغییر می دهد.

 از کجا بدانیم کدام نوع برای شما مناسب است؟

جنس متفاوت در این دو درمان باعث می شود مراحل انجام این درمان ها و همین طور ویژگی هر کدام و هزینه درمان هر کدام از این موارد متفاوت باشد.
از موثرترین گزینه های دندانپزشکی زیبایی می باشند که با آنها می توانید لکه ها ، شکستگی و لب پریدگی های دندان ، فاصله و شکاف های بین دندان ها یا دندان های کج را بپوشانید. بدین جهت بیایید برخی از تفاوتهای بین کامپوزیت ونیر و لمینت سرامیکی را ارزیابی کنیم.
برای مثال کسی که نیاز به تصحیح موقعیت یک یا دو دندان دارد، کامپوزیت برای وی انتخاب بهتری است. مثلا می توان از کامپوزیت دو دندان جلو برای حل این مشکل استفاده کرد. از طرفی شخصی که تقاضای بالایی برای زیبایی دارد و هشت یا ده دندان جلو نیاز به تصحیح موقعیت و رنگ دارند لمینت سرامیکی دو یا چند دندان جلو برای او‌ انتخاب بهتری است. این موارد درمانی به عهده دندانپزشک است که بین این دو انتخاب مناسب تری انجام دهد. اما آنچه مسلم است افراد باید اطلاع کافی از مزایا و‌ معایب این دو درمان داشته باشند

کامپوزیت دندان طبیعی تر به نظر می رسد یا لمینت؟

روکش های دندانپزشکی به گونه ای ساخته شده اند که در عین حال که مشابه دندان های طبیعی شما هستند ، مواردی را که می خواهید تصحیح می کنند.
با این حال ، لمینت سرامیکی طبیعی تر به نظر می رسد ، زیرا مواد سازنده ی لمینت نور را به روشی بسیار شبیه به مینای دندان بازتاب می دهند. روکش های کامپوزیت هم زمانی که پولیش می شوند طبیعی به نظر می رسند.
اگر دندانهای شما بشدت لکه دار شده ، آسیب دیده ، به صورت نادرست تنظیم شده یا شکاف های بزرگتری دارند ، ممکن است دندانپزشک شما لمینت سرامیکی را توصیه کند.

کامپوزیت ماندگاری بیشتری دارد یا لمینت؟

طول عمر لمینت سرامیکی به طور متوسط 10 تا 20 سال است ، روکش های لمینت حتی می توانند دوام طولانی تری داشته باشند. ونیرهای کامپوزیتی تقریباً نیمی از طول عمر لمینت دندان را دارند ، طول عمر کامپوزیت ها بین 5-7 سال است

کامپوزیت دندان محکم تر و قوی تر است یا لمینت دندان؟

روکش های لمینت بسیار قوی تر ازروکش کامپوزیت هستند ، به این معنی که آنها نسبت به شکسته شدن مقاوم تر هستند. با این حال ، لمینت ها نمی توانند مانند روکش کامپوزیت ترمیم شوند. اگر لمینت سرامیکی آسیب دیده باشد ، نیاز به تعویض دارد که می تواند نسبتاً پرهزینه باشد با توجه به اینکه لمینت سرامیکی در کوره دندانپزشکی در دمایی بالاتر از ۷۰۰ درجه سانتی گراد پخته می شود، ذرات چینی با هم‌ ساختمانی مستحکم و‌ مقاوم را تشکیل می دهند و بسیار مقاوم تر از کامپوریت ها هستند
کامپوزیت در دهان و با استفاده از نور آبی سفت می گردد و‌ استحکام آن چندین برابر کمتر از سرامیک است

طول درمان کامپوزیت دندان سریعتر است یا لمینت؟

روکشهای کامپوزیت اغلب در یک جلسه دندانپزشکی تکمیل می شوند. دندانپزشک شما دندانهای شما را برای رزین آماده می کند و سپس روکش ها را مستقیماً به روی دندانی شما می چسباند. سپس رزین کامپوزیت با استفاده از یک نور شدید سخت می شود و در آخر روکش های شما صیقل داده می شود.
مراحل روکش لمینت مدت زمان بیشتری طول می کشد ، زیرا روکش شما باید در آزمایشگاه دندانپزشکی آماده شود قبل از اینکه روکش های لمینت نصب شوند ، دندان های شما نیز به آماده سازی بیشتری نیاز دارند.

تفاوت ظاهر (لمینت زیباتر است یا کامپوزیت؟)

 

کامپوزیت به طور معمول نیمی از هزینه لمینت سرامیکی را دارد. با این حال ، آنها همچنین حدود نیمی از طول عمر لمینت دندان دارند و ممکن است نیاز به زودی نیاز به تعویض یا جایگزینی داشته باشند.
از طرف دیگر، در صورت آسیب دیدن روکشهای کامپوزیت، کنار گذاشتن آنها برای همیشه آسان تر هست، در حالی که روکش های لمینیت نیاز به تعویض دارند.
با توجه به اینکه شکست و‌ عبور نور از ذرات سرامیک بهتر از کامپوزیت انجام می شود و اینکه لعاب سطحی ای که به لمینت سرامیکی زده می شود و سپس در کوره پخته می شود، ونیر پورسلین ظاهر زیباتر و‌ درخشان تری دارد. از نظر دندانپزشکی زیبایی، این مورد مهم ترین فرق لمینت و کامپوزیت است

پالیش (پولیش) کامپوزیت دندان و تغییر رنگ آن

یکی از مهمترین معایب کامپوزیت دندان تغییر رنگ آن به مرور زمان است. با توجه به اینکه ونیر کامپوزیت برخلاف لمینت در کوره پخته نمی شود، دارای لعاب سرامیکی نیست و در صورت مراقبت نکردن ممکن است رنگ آن به مرور زمان تغییر کند. برای ترمیم رنگ آن نیاز است تا به صورت دوره ای پالیش شود تا به رنگ اولیه خود بازگردد. مزیت لمینت سرامیکی در ثابت ماندن رنگ آن در طول زمان است.

برای لمینیت و کامپوزیت دهان و لثه شما باید در چه شرایطی باشد؟

به یاد داشته باشید که:
باید دندان‌ها و لثه‌هایی سالم داشته باشید پیش از آنکه بخواهید از لمینیت استفاده کنید. دندانپزشک می‌تواند در صورت لزوم هرگونه پوسیدگی یا بیماری دهان و دندان را پیش از نصب لمینیت درمان کند.
لمینیت گزینه خوبی برای کسانی که دچار سایش دندان/دندان قروچه هستند نیست، زیرا ممکن است لمینیت دندانی لب پر شده یا بشکنند. اگر شما نیز دندان‌هایتان را بهم می‌سایید یا دندان قروچه می‌کنید، دندانپزشک شاید به شما توصیه کند تا از گارد پلاستیکی دندانی در هنگام خواب شبانه استفاده کنید.
مراجعات منظم به دندان پزشک را برای حفظ سلامتی دندان‌ها و لثه‌ها ضروری است.

مسواک نرم و خمیر دندان مناسب

هنگامی که از لمینیت و کامپوزیت استفاده می‌کنید باید مطمئن شوید که از یک مسواک نرم در هنگام مسواک زدن استفاده کنید. مسواک‌هایی که پرزهای سفت دارند می‌توانند باعث آسیب رسیدن به پولیش دندان ها شوند. سعی خود را بکنید تا از خمیردندان‌های که مواد ساینده سخت دارند پرهیز کنید زیرا آنها نیز به لمینیت و کامپوزیت دندان های شما آسیب می‌رسانند. از دندانپزشک خود بخواهید خمیردندان خوبی را به شما معرفی کند که بتوانید روی دندانهای خود استفاده کنید.

پیشگیری از بیماری لثه

بیماری لثه این زمینه را دارد که باعث التهاب در لثه‌ها شود و گاهی اوقات حتی باعث شود آنها عقب نشینی کنند. عقب نشینی لثه‌ها نیز باعث بدون پوشش ماندن بخشی ازلمینیت می‌شود که به نوبه خود می‌تواند بر ظاهر کلی و همچنین لبخند شما تأثیر بگذارد. انجام اقدامات بهداشتی دهان و دندان را ادامه دهید و اگر ونیرهای شما آسیب دیدند به دندانپزشک مراجعه کنید.

مراجعات منظم برای چکاپ دندان

هنگامی که از لمینیت و کامپوزیت استفاده می‌کنید، باید هشیار باشید تا بصورت منظم هر شش ماه برای چکاپ دندانپزشکی مراجعه کنید. این تاریخ را فراموش نکنید. با مراجعه منظم لثه و دندان‌های شما سالم مانده و در صورت لزوم می‌توانید ونیرهای خود را تعمیر کنید. مراجعات منظم خود را حفظ کنید تا عمر ونیرهای دندانی‌تان طولانی باشد.

پرهیز از جویدن اشیاء

اگرچه ونیرهای پروسلین بادوام هستد ولی به اندازه دندان‌های معمولی استحکام ندارند. سعی کنید اشیاء خیلی سفت را با آنها نجوید چیزهایی مثل یخ، ناخن‌هایتان، خودکار و مداد. اگر اشیاء سفت این چنینی را بجوید، باعث شکستن یا آسیب دیدن ونیرهایتان خواهد شد.

پرهیز از سایش دندان و دندان قروچه

اگر دندان‌هایتان را زیاد به هم می‌سایید یا در هم قفل می‌کنید، این عادتی بسیار مضر است که باید ترک شود، فارغ از ونیر دارید یا نه. این کار باعث فرسایش ونیرها شده و می‌توانند آسیب‌های بسیار شدیدی را به پروسلین وارد کنند. اگر عادت ساییدن یا قفل کردن دندان‌هایتان را نمی‌توانید ترک کنید باید با دندانپزشک خود در مورد گزینه‌های درمانی مشورت کنید تا وی بتواند به شما در ترک این عادت بد کمک کند پیش از آن که این عادت به دندان‌ها یا ونیرهای شما آسیب برساند.

پرهیز از مصرف غذاهایی که دندان‌ها را لک می‌کنند

اکثر ونیرهای پروسلین در برابر لکه مقاوم هستند، ولی چسبی که برای چسباندن ونیرها به دندان استفاده می‌شود مقاومتی در برابر لکه ندارد. این امر سبب می‌شود، لبه‌های ونیرها تیره یا زرد رنگ شوند. سعی کنید از مصرف نوشیدنی‌هایی همچون قهوه و نوشابه پرهیز کنید و همچنین برای کاهش احتمال لکه افتادن روی ونیرها بخاطر استفاده از این نوشیدنی‌ها، سعی کنید از نی برای نوشیدن استفاده کنید.

ترک سیگار

همه دیگر می‌توانند که عادت بد سیگار کشیدن لینک به تاثیر سیگار بر دندانها چه تأثیر مخربی بر دندان‌ها و همچنین ونیرهای شما می‌گذارد. سیگار کشیدن می‌واند باعث لک شدن یا تغییر رنگ ونیرها شود. اگر می‌خواهید دندان‌هایتان در بهترین وضعیت خود باشند باید سعی کنید سیگار نکشید یا آن را ترک کنید.

 

مسواک پروسنستیو تریزا